Zelf een website maken, goed idee?

Er zijn heel wat oplossingen op de markt voor mensen die zelf een website willen bouwen. Je kan van tegenwoordig in enkele kliks je eigen website online plaatsen.
Maar klopt dat wel en is dat een goed idee?

De laatste tijd duiken er veel websites op die je laten geloven dat je in een muisklik je eigen website online hebt staan. Enkele aanbieders hiervan zijn http://bouwjewebsite.be en http://www.gratis-sitebuilder.be. Voor sommigen onder ons kan dit een goede oplossing zijn, voor de rest (en dat is het merendeel) is zo’n oplossing niet de juiste.

Je eigen website bouwen, een goed idee als

•    Je geen uniek design nodig hebt, aangepast aan je eigen stijl van communiceren
•    Je geen geld hebt om een degelijke oplossing te voorzien binnen redelijke termijn
•    Je niet wil wachten op input van anderen
•    Je weet wat je wil vertellen en je je inhoud vooraf bepaald hebt

Je eigen website maken heeft nadelen

Geen uniek design

Je wil dat je bedrijf ook online aanwezig is, en dat je bedrijf dus ook online zichtbaar is. De basis van je corporate identity is dat je herkenbaar bent voor je doelpubliek op elk kanaal. Wie zelf een website wil bouwen met dergelijke tool verliest de controle over z’n huisstijl, waarden en herkenbaarheid. Klanten kunnen juist afknappen op een website die niet in lijn staat met de communicatiestijl van het bedrijf.

Is dit wel de onderneming waarnaar ik op zoek ben? Kan ik dit bedrijf wel vertrouwen? Deze vragen zullen je (potentiele) klanten zichzelf stellen. Zij zullen al gauw naar een concurrent gaan die online wel een degelijke presentatie heeft.

Usability en gebruiksgemak

Een website die je zelf maakt kan een klant nooit hetzelfde gebruiksgemak geven dan wanneer je bij een webbureau aanklopt. Een website bouwen vraagt vakkennis. Welke elementen moeten waar staan? Hoe tekenen we de structuur uit? Welke designelementen gebruiken we? Hoe past de website binnen onze communicatiestrategie? Alvorens je een website bouwt moet je goed uitkienen welke doelstelling je hebt, wie je wil bereiken, waarop je gaat focussen en welke informatie je voorop wil zetten. Hiervoor heb je toch enige kennis nodig van marketing en IT.

Als ik op een website kom waarbij ik niet direct vind waar ik naar zocht, ga ik al snel ergens anders zoeken => ‘Weg potentiële klant’

Vindbaarheid in Google

Websites die je zelf kan bouwen hebben geen extra aandacht gekregen qua SEO. En laat het nu net dat zijn waardoor je doelpubliek je terugvindt via Google.
Wie in de beginfase geen aandacht besteedt aan een degelijke structuur van de site mag het vergeten.
Bijkomend moeten de teksten, afbeeldingen, en alle inhoud van degelijke keywords, metatags en descriptions voorzien worden. Neem je hiervoor niet de tijd, dan is het zonde om een website online te plaatsen. Je wordt uiteindelijk toch niet teruggevonden.

Zelf aanpassingen maken

Het is vaak pas wanneer de website echt online komt, dat je inziet dat er nog zaken aan ontbreken. Kijk dus op voorhand toch even na of je achteraf makkelijk aanpassingen kan (laten) doen. Want nadien aanpassingen maken blijkt meestal zo makkelijk niet te zijn als eerst beloofd. 

Contracten

Wil je graag uitbreidingen, of wil je bij iemand anders aankloppen voor een website? Dan gaan je voorgaande inspanningen verloren. Vaak kan je de website niet overnemen en wordt deze dus gewoon offline gehaald.

Moraal van ’t verhaal

•    Heb je weinig centen, en is je website een kleine bijkomstigheid. Dan kan je een tool gebruiken om je eigen website te laten maken.
•    Heb je een budget voor ogen, groot of klein, ga dan aankloppen bij een webbureau. Zij zullen je voor jouw budget een degelijke oplossing aanbieden.